Umiejętności dziecka w drugim roku życia

 

Hailey's Birthday 2 Years OldNa początku drugiego roku życia dziecko posługuje się KILKOMA lub KILKUNASTOMA wyrazami (13-16 miesiąc). Najczęściej są to nazwy domowników, zabawek, zwierzątek, jedzenia, często wymawianych jeszcze „po swojemu”. Przewagę w mowie stanowią rzeczowniki. Czasowniki występują zazwyczaj w trybie rozkazującym: da ‘daj’, niekiedy oznajmującym: aaa lub pać ‘spać’.

Pamiętajmy, że jest to sytuacja na POCZĄTEK drugiego roku życia. 24-miesięczny maluch powinien używać ok. 300 słów! 

Ze względu na to, że dziecko ma trudności z unoszeniem języka, w mowie ma prawo nie być jeszcze głosek l, sz, ż, cz, dż, r. Zbyt trudne mogą okazać się także głoski w, f oraz k, g. Charakterystyczne jest zmiękczanie większości spółgłosek, które powinno zniknąć ok. 3 roku życia (siama, ciuciu, cio).

MOWA

 

13-16 miesiąc

– posługiwanie się nazwami osób, przedmiotów i podstawowych czynności

– poszczególne słowa mogą być jeszcze słabo zrozumiałe dla otoczenia

– przestawianie sylab, upraszczanie zbitek spółgłoskowych i tworzenie własnych nazw dla różnych przedmiotów, osób i czynności

– pomijanie sylab, których dziecko nie umie jeszcze powiedzieć

– wyrazy zbudowane z reduplikowanych sylab otwartych (mama, papa, baba)

– zdolność dzielenia uwagi z dorosłymi

 

18 miesiąc

– rozwój słownictwa, wypowiedzi w większości jednowyrazowe, bez odmiany

– rozwój rozumienia prostych zdań (głównie poleceń i zakazów)

 

24 miesiąc 

– wzrost słownictwa

– pojawienie się wypowiedzi dwuwyrazowych (pierwsze zdania)

– początek odmiany wyrazów (początkowo przez przypadki: piesek:pieska)

– w odmianie czasownika najczęściej używana 3 os. lp. (także kiedy dziecko mówi o sobie – Asia pije)

– występują formy 2 os. lp. trybu rozkazującego (np. Daj!)

WYMAWIANE GŁOSKI

i, y, e, a, o, u, p, pi, b, m, n, t, d, ń, ś, k, ki, j

ROZUMIENIE

– rozumienie większości nazw osób, przedmiotów i czynności, które związane są z codziennością

– rozumienie prostych zdań pojedynczych i poleceń

– rozumienie mowy – na tym etapie –  może przewyższać zdolność mówienia (dziecko rozumie słowa i proste polecenia, nawet jeśli nie potrafi jeszcze wszystkiego powiedzieć)

MOTORYKA

12-13 miesiąc – samodzielne chodzenie

13-15 miesiąc – próba posługiwania się łyżką i widelcem; rysowanie

14-16 miesiąc – picie z kubka (bez smoczka i nie z kubków niekapków!)

16-18 miesiąc – bieganie

22-23 miesiąc – podskakiwanie

SPOSTRZEGANIE SŁUCHOWE

– identyfikowanie i różnicowanie wyrażeń dźwiękonaśladowczych, słów, oraz melodii i słów piosenek

4 Responses

  1. Maria
    | Reply

    Bardzo konkretny i pomocny tekst Pani Aniu 🙂

  2. Logopeda Anna Siciarz
    | Reply

    Dziękuję, w zakładce Postery znajdzie Pani również grafikę przedstawiającą rozwój mowy w drugim roku życia. Pozdrawiam

  3. Wojtek
    | Reply

    “występują formy 2 os. lp. trybu rozkazującego (np. Daj!)” – dokładnie! U mojej córki występuje chyba tylko to 😉 Ciągle daj, daj, daj! Jak te mewy z “Gdzie jest Nemo” 🙂

  4. Aga
    | Reply

    Bardzo przydatny wpis. Dziękuję. Teraz mam pewność, że czytanie globalne przyśpiesza rozwój mowy. Wg Pani artykułu w wieku 18 miesięcy dziecko w większości wypowiada pojedyncze słowa bez odmiany. U nas jeszcze maluch 18 miesięcy nie skończył, a już masa słów, całkiem fajna ilość wypowiedzi dwuwyrazowych i mini zdań. No i odmienia np. mama, mamo. A wg tego, co czytam w internecie powinna zaczynać mówić później, bo wprowadziłam jej od urodzenia język angielski: http://teachyourbaby.pl/

Leave a Reply

11 − five =