1 miesiąc
– płacz, pomrukiwania, mlaśnięcia
2-3 miesiąc
– głużenie, czyli wydawanie dźwięków, które przypominają samogłoski, a nawet niektóre spółgłoski.
4 miesiąc
– pojawienie się pierwszych spółgłosek (najczęściej p, b, m)
6 miesiąc
– powtarzanie, naśladowanie sylab (gaworzenie samonaśladowcze)
8 miesiąc
– naśladowanie, powtarzanie i samodzielna wokalizacja sylab
– rozumienie wypowiedzi o zabarwieniu emocjonalnym
9 miesiąc
– pojawia się niezwykle istotny gest wskazywania palcem
– początek kształtowania się pola wspólnej uwagi i rozumienie intencji komunikacyjnych
10 miesiąc
– pierwsze słowa zbudowane z sylab otwartych (ma-ma, ba-ba, pa-pa)
– rozumienie prostych słów (najczęściej rzeczowników w mianowniku, np. miś, pies, auto, mleko)
– reagowanie na nazwy/imiona domowników
12 miesiąc
– rozumienie prostych poleceń
– samodzielne wypowiadanie kilku wyrazów
– powtarzanie sylab i słów wypowiadanych przez dorosłego
13-16 miesiąc
– posługiwanie się nazwami osób, przedmiotów i podstawowych czynności
– zdolność dzielenia uwagi z dorosłymi
– wyrazy zbudowane z reduplikowanych sylab otwartych
18 miesiąc
– rozwój słownictwa, wypowiedzi w większości jednowyrazowe, bez odmiany
– rozwój rozumienia prostych zdań (głównie poleceń i zakazów)
24 miesiąc (2 rok życia)
– wzrost słownictwa
– pojawienie się wypowiedzi dwuwyrazowych
– początek odmiany wyrazów (początkowo przez przypadki)
– w odmianie czasownika najczęściej używana 3 os. lp. (także kiedy dziecko mówi o sobie – Asia pije)
– występują formy 2 os. lp. trybu rozkazującego (np. Daj!)
3 rok życia
– wzrost słownictwa
– stopniowe ustępowanie charakterystycznej miękkości spółgłosek (psiśła, sianki, ziaba)
– budowanie zdań prostych i złożonych
– wzrost sprawności komunikacyjnej
4 rok życia
– bogacenie słownictwa
– budowanie zdań rozwiniętych i złożonych
– wzrost liczy przymiotników i przysłówków (wyrazów określających cechy)
– spadek liczby neologizmów dziecięcych i błędów gramatycznych
– wiek pytań (!) – Dlaczego? Po co? Itd.
– pojawienie się wyrażeń przyimkowych, określanie relacji przestrzennych (Piłka jest pod stołem, Czapka jest w szafie, Obrus jest na stole, Rower stoi obok auta itp.)
5 i 6 rok życia
– w pełni ukształtowany system fonetyczno – fonologiczny (dziecko doskonali wymowę głosek; z końcem 6 r.ż. poprawnie wymawia wszystkie z nich)
– wzrost zdolności narracji
– wzrost kompetencji komunikacji
Patrz także: Rozwój mowy dziecka
Źródło: J.Cieszyńska, M.Korendo, Wczesna interwencja terapeutyczna, Kraków 2007.
2 Responses
Madzia
Fajna ściągawka, dzięki! 🙂
Energycasino Recenzja
Super artykuł. Dziękuje