Do niedawna logopedia kojarzona była wyłącznie z korekcją wad wymowy. Do dzisiejszego dnia wiele osób kompletnie nie łączy zawodu logopedy z dziećmi poniżej trzeciego roku życia, nie mówiąc o niemowlętach.

Wczesna interwencja logopedyczna jest stosunkowo młodą specjalizacją logopedii, dlatego jeszcze mało poznaną. Wykształciła się w odpowiedzi na ogromne zapotrzebowanie stymulacji rozwoju niemowląt zagrożonych nieprawidłowościami w rozwoju mowy i języka. Rozwój medycyny pozwala ratować dzieci, które jeszcze całkiem niedawno nie miałyby szans na przeżycie. Mowa o dzieciach zarówno bardzo niedojrzałych, jak i tych z wadami rozwojowymi lub ciężkimi chorobami. Jednak po narodzinach pozostaje pytanie jak będzie wyglądało ich życie. Zadaniem zespołu specjalistów od wczesnego wspomagania rozwoju jest możliwie jak największa poprawa funkcjonowania dzieci, które przyszły na świat z wyzwaniami rozwojowymi oraz zapobieganie pogłębianiu się dysfunkcji.

Kiedy w czasie studiów rozpoczynałam specjalizację z zakresu wczesnej interwencji, nie mieliśmy jako studenci zbyt wielkiego wyboru literatury dotyczącej terapii logopedycznej niemowląt. Mogliśmy bazować na wiedzy i doświadczeniu naszych prowadzących, jednak zdecydowanie brakowało podręcznika, który skupiałby się wyłącznie na tym zagadnieniu.

Ku wielkiej radości wielu terapeutów (myślę, że nie tylko logopedów) w 2016 roku została wydana Wczesna interwencja logopedyczna pod red. dr Katarzyny Kaczorowskiej-Bray oraz prof. Stanisława Milewskiego, z którymi miałam przyjemność mieć zajęcia na Uniwersytecie Gdańskim.

d8afa4c0c75ca0c11722dc9149c70f1e

Książka jest kontynuacją serii LOGOPEDIA XXI WIEKU, czyli jednego z najważniejszych projektów wydawnictwa naukowego Harmonia Universalis objętego patronatem Polskiego Towarzystwa Logopedycznego. Znajdziemy w niej artykuły najlepszych specjalistów z zakresu wczesnej interwencji terapeutycznej.

Podręcznik liczy ponad 900 stron. Podzielony został na 4 części w zależności od specyfiki poruszanych tematów:

  1. Dziecko zagrożone nieprawidłowościami w rozwoju mowy i języka (12 rozdziałów)
  2. Podstawy wczesnej interwencji logopedycznej (15 rozdziałów)
  3. Dziecko z wyzwaniami rozwojowymi – aspekty pracy terapeutycznej (5 rozdziałów)
  4. Współpraca terapeuty z rodziną dziecka z zaburzeniami rozwojowymi (5 rozdziałów)

Dokładny spis treści znajdziecie na zdjęciach poniżej. Myślę, że zapoznanie sie z nim utwierdzi Was w przekonaniu, że warto sięgnąć po ten tom. Świadczą o tym nie tylko nazwiska autorów lecz także wszechstronność poruszanych zagadnień.

Podręcznik Wczesna interwencja logopedyczna nie jest wyłącznie zbiorem teoretycznych rozważań. Porusza oczywiście bardzo wiele kwestii teoretyczno-prawnych związanych z wczesnym wspomaganiem rozwoju dziecka. Wiedzy, która z pewnością jest podstawą pracy z małym dzieckiem i musi być dobrze znana każdemu terapeucie.

Na szczególne uznanie zasługuje jednak praktyczny wymiar tego podręcznika. Autorzy artykułów dzielą się swoją wiedzą zgromadzoną w ciągu wielu lat praktyki. Skupiają się przede wszystkim na rzetelnej diagnozie i sumiennie prowadzonej terapii małego dziecka zagrożonego nieprawidłowościami. Opisują różne metody pracy wykorzystywane z sukcesami w Polsce i na świecie. Podpowiadają na co zwracać uwagę, aby diagnoza była trafnie postawiona, a terapia efektywna. Nie pomijają także nie mniej istotnej kwestii – profilaktyki.

Uważam, że Wczesna interwencja logopedyczna jest odpowiedzią na ogromne potrzeby środowiska terapeutycznego. Świadczy o tym ogromne zainteresowanie książką i błyskawicznie sprzedające się egzemplarze. Jest to kompendium wiedzy dla każdego logopedy chcącego pracować z dziećmi już od pierwszego roku życia.

Leave a Reply

fifteen − eleven =