Dzieci uwielbiają wierszyki i rymowanki. Są melodyjne, mają ciekawych bohaterów, nie są długie i łatwo się je przyswaja. Jednak to nie jedyne zalety wierszy.

Dlaczego warto uczyć dzieci wierszy?

Dzięki wierszom łatwiej zwrócić uwagę dziecka na rytm mowy. Na tempo, melodię i akcent. Wierszami można się dowolnie bawić. Można je recytować, ułożyć do nich melodię i zaśpiewać, wyklaskiwać lub wystukiwać rytm.  Jest przy tym mnóstwo zabawy, a wiersze, dzięki rymom bardzo szybko wpadają w ucho i zapadają w pamięć.

Rymowanie pomaga kształtować poczucie rytmu, wspomaga świadomość fonologiczną, dzięki czemu dziecko skupia się również na brzmieniu słowa, nie tylko na znaczeniu. Z czasem zaczyna bawić się słowami i podejmuje próby samodzielnego tworzenia rymów.

impuls-rymowanki_-_utrwalanki-ebook-covRymowanki-Utrwalanki autorstwa Doroty Krupy to zbiór krótkich wierszyków przepełnionych konkretnymi głoskami. Książka ma 54 strony i  zawiera materiał dotyczący głosek: sz, ż, cz, dż, s, z, c, dz, ś, ź, ć, dź, r, l, k ,ki, g, gi, t, d, p , pi, b, bi, w, wi, f, fi, ł, h. Można z nią również ćwiczyć różnicowanie głosek: sz – s, ż – z, cz – c, dż – dz, r – l, k – t, g – d oraz w – ł.

Wierszyki są śmieszne, niezbyt długie i co najważniejsze – do każdego dołączony jest obrazek, który dziecko może pokolorować.

Myślę, że każdy logopeda korzysta z pomocy rymowanek podczas zajęć logopedycznych. Dzięki nim możemy w łatwy i przyjemny sposób „przemycić” bardzo dużo słów zawierających interesującą nas głoskę.

Szczegółowy opis książki wraz z fragmentami możecie znaleźć na stronie Oficyny Wydawniczej Impuls.

Leave a Reply

9 − eight =