Zapraszam do zapoznania się z kolejnym opowiadaniem z serii Dziecięce przygody służącego do wspomagania rozwoju gramatyki u dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Tym razem mamy wersję męską, czyli zestaw Samolubny Olek.
Zobacz także część pierwszą, czyli zestaw Zamyślona Tosia.
Zestaw Samolubny Olek powstał oczywiście przy współpracy z Panią Anią z Printoteki 🙂
Możecie go pobrać TUTAJ
Zestaw składa się z:
– krótkiej bajki o Olku i jego przygodzie,
– obrazków sytuacyjnych,
– obrazków konturowych,
– obrazków kolorowych
oraz obrazków z samymi kolorami.
JAK SIĘ BAWIĆ I ĆWICZYĆ?
- ĆWICZENIA FLEKSJI RZECZOWNIKA
Dziecko losuje obrazek konturowy (czarno-biały) i nazywa wylosowany przedmiot.
Rozpoczynamy czytanie opowiadania. W miejscach oznaczonych kropkami robimy pauzę, pokazujemy palcem na wylosowany obrazek i czekamy aż dziecko uzupełni brakujący fragment. W przypadku trudności zadajemy pytanie pomocnicze znajdujące się w nawiasie.
- ĆWICZENIA FLEKSJI PRZYMIOTNIKA
Dziecko losuje jeden obrazek konturowy oraz jeden obrazek z kolorem. Rozpoczynamy czytanie opowiadania, jednak sami wstawiamy do niego wylosowany rzeczownik, np. Olek dostał od babci robota JAKIEGO? Zadaniem dziecka jest dopasowanie formy przymiotnika.
- ĆWICZENIA FLEKSJI PRZYMIOTNIKA I RZECZOWNIKA
Dziecko losuje obrazek konturowy oraz obrazek z kolorem lub tylko jeden kolorowy obrazek. Rozpoczynamy czytanie opowiadania. W miejscach oznaczonych kropkami robimy pauzę, pokazujemy palcem na wylosowany obrazek/obrazki i czekamy aż dziecko uzupełni brakujący fragment, np. Olek dostał od babci… (CO?) – wesołego robota lub – brązowego robota itp.
- ANALIZA I SYNTEZA SŁUCHOWA
Czytamy dziecku opowiadanie. W przypadku dzieci mających trudności z koncentracją uwagi warto samodzielnie uzupełnić luki w tekście, aby maluch skupił się tylko na treści opowiadania. Po zakończonej historii rozkładamy przed dzieckiem obrazki sytuacyjne. Jego zadaniem jest ułożyć je w odpowiedniej kolejności zgodnie z wydarzeniami przedstawionymi w usłyszanej historii.
- BUDOWANIE WŁASNYCH WYPOWIEDZI
Działamy tak samo jak w podpunkcie 4., jednak po ułożeniu przez dziecko historyjki obrazkowej prosimy je, aby własnymi słowami opowiedziało o czym była bajka. Podpowiedzią będą ułożone przez nie obrazki sytuacyjne, które przypomną mu co się po kolei wydarzyło.
6. CO TYLKO PRZYJDZIE WAM DO GŁOWY! 🙂 CZEKAM NA WASZE PROPOZYCJE!