Terapia dyslalii to systematyczna praca bazująca często na tym samym materiale wyrazowym. Żeby nie popaść w rutynę, warto urozmaicać zajęcia grami logopedycznymi, które dla dziecka są świetną frajdą, a nam – logopedom pozwalają „przemycić” ćwiczenia artykulacyjne.

Osobiście nie jestem miłośnikiem gier komputerowych, raczej wybieram klasykę, czyli planszówki i gry karciane. Z tego względu zaopatrzyłam się w kilka gier od Komlogo, które są bardzo pomocne w utrwalaniu pożądanych głosek.

Istnieje cała seria wartych polecenia gier logopedycznych – każda zawiera dwustronną planszę przeznaczoną do ćwiczeń innej głoski (lub szeregu). Głoski łączone są w różnych kombinacjach, z tego względu możemy wybrać sobie opcję, która przyda nam się najbardziej.

Jest to także dobra alternatywa dla rodziców, którzy chcieliby połączyć domową terapię ze świetną zabawą. Oczywiście wszystko pod czujnym okiem logopedy. Gry bowiem przeznaczone są do utrwalania już wywołanej głoski. Zatem jeśli logopeda uzna, że dziecko jest gotowe na intensywne powtarzanie słownictwa, można spokojnie zakupić taką grę do domu i grać do woli. A przy okazji utrwalać głoskę.

Oto przykładowe gry (ich dokładną charakterystykę znajdziecie na stronie Komlogo):

  1. Sadzawka – Pszczółki Gadułki (s,z,c,dz nagłos, śródgłos, wygłos; k,g nagłos, śródgłos, wygłos)
  2. Dżdżownica Żaneta – Pszczółki Lotniczki (sz, ż, cz, dż nagłos; l nagłos, śródgłos, wygłos)
  3. Pszczółki Śpioszki – Zamek Strachów (ś, ź, ć, dź nagłos, śródgłos, wygłos; tr, dr, kr, gr, pr, br, śr nagłos, śródgłos, wygłos)
  4. Zamek Paronimów – Pszczółki Robotnice (słuch fonemowy, głoska r)
  5. Stonoga Sabina – Pszczółki Pracusie (s nagłos; l, r, l-r nagłos, śródgłos, wygłos)
  6. Chrząszcz Szczepan – Pszczółki Tuptusie (sz, ż, cz, dż nagłos, śródgłos, wygłos; t, d nagłos, śródgłos, wygłos)
  7. Ośmiornica Urszula – Pająk Bogdan (ś, ź, ć, dź – s, z, c, dz – sz, ż, cz, dż nagłos; p, b nagłos, śródgłos, wygłos)
  8. Wąż Wiktor – Pszczółki Śmieszki (głoski dźwięczne oraz ś, ź, ć, dź nagłos)
  9. Dwie wieże – Kto prędzej? (t-d, k-g oraz sz, ż, cz, dż – s, z, c, dz nagłos, śródgłos, wygłos)
  10. Czterolistna koniczynka – Ślimak (sz, ż, cz, dż nagłos, śródgłos, wygłos; ś, ź, ć, dź nagłos, śródgłos, wygłos)

INFORMACJA DLA RODZICÓW: Co to jest nagłos, śródgłos i wygłos?

Nagłos – głoska znajduje się na początku wyrazu (Lato)

Śródgłos- głoska znajduje się w środku wyrazu (baLon)

Wygłos – głoska znajduje się na końcu wyrazu (parasoL)

W terapii logopedycznej istotne jest w jakiej konfiguracji wprowadza się głoskę. Stopniuje się także trudność słów. Z tego względu warto skonsultować zakup gry logopedycznej z terapeutą dziecka. Powinna być dobrana do jego aktualnych postępów.

Poza grami przeznaczonymi do utrwalania konkretnych głosek, jest też wybór gier „uniwersalnych”. Jedną z nich jest „Logopedyczna sakiewka skarbów”. Największa zaleta tej gry? Bardzo duża ilość obrazków, co jak wiadomo przydaje się każdemu logopedzie. Dodatkowo gra wyposażona jest w ćwiczenia oddechowe oraz ćwiczenia narządów artykulacyjnych. Można w nią grać zgodnie z instrukcją lub improwizować i wykorzystując w dowolny sposób, zgodnie z potrzebami i możliwościami dziecka

Nie sposób nie wspomnieć także o wyborze gier z serii Memory, Domino, czy Piotruś. Zostały opracowane z myślą o różnych głoskach, nad którymi najczęściej się pracuje. W serii Piotrusiów znajdziemy też obrazki i słowa odpowiadające danej kategorii, np. owoce, zabawki, ciało itd. Są to klasyczne gry, które każdy zna i lubi – przystosowane do potrzeb terapii logopedycznej.

Myślę, że gry planszowe od Komlogo znajdują się w naprawdę wielu gabinetach logopedycznych. Jeśli ktoś o nich nie słyszał – niech koniecznie przyjrzy im się bliżej. Na pewno znajdzie coś dla siebie. Z czystym sumieniem mogę je polecić.

Leave a Reply

15 − six =